Не залишатися байдужим та творити добро – наразі місія кожного із нас. Нею керується і фонд Adopt Don't Stop. Волонтери цієї організації активно допомагають безпритульним тваринам: лікують, знаходять домівки. А окрім цього влаштовують благодійні навколокнижкові події на користь чотирилапим. Збори, барахолки, розіграші та лотереї – далеко не увесь...
Навколокультурні та літературні ігри: розмова із творцем "Arcane Words" та розробником "Рекало"
Ніша ігрової індустрії не перестає дивувати: технології штучного інтелекту, вдосконалена з роками візуальна та аудіо-частина, інтерактивні елементи з доповненою реальністю. Все це - нові світи, де можна віднайти естетичне задоволення та відпочити, а також й чогось навчитися. За період повномасштабної війни актуальними стали навколітературні та навколокультурні ігри, як для дорослої аудиторії, так і для молодшого споживача. Познайомитися із літературними геніями Розстріляного Відродження або ж перевірити себе на знання вітчизняних кінофільмів, пісень, віршів – доволі просто. Відкрийте свій смартфон! Сьогодні "Вкультурі" розповість про дві непересічні та нові ігрові розробки та про їх вплив на нас безпосередньо.
Матеріал створений для «Громадського радіо».

Відтак, збільшити свій словниковий запас, а під час цього ще і почитати унікальні факти про світових і українських літераторів, зібрати колекцію їх портретів можна в грі Arcane Words. Її розробила молода команда FFS GAMES. СEO команди, Лесь Дібрівний, зазначає, що спочатку ідея гри базувалася на чомусь невеличкому, але яскравому, тому що йшло з мрії.
«Тут насправді все дуже персонально і я сподіваюсь, що кожен хто буде грати в Arcane Words знайде щось для себе. Хтось як я та багато хто з нашої команди згадає часи коли вони грали в "слова зі слів" пишучи все на листочку. Хтось відкриє її, щоб згаяти час по дорозі на роботу чи десь в черзі. Хтось вирішить зібрати всі наші колекції та закрити всі досягнення. Найприємніше в цьому, що з якою ціллю б гравці не прийшли в наш додаток, вони як мінімум прокачають свій словниковий запас, а як максимум познайомляться з новими письменниками та зацікавившись їх описом вирішать дізнатись про них більше».

Проходячи різноманітні по складності рівні зі вгадування слів та накопичуючи віртуальне золото, користувач відкриває для себе легендарні, епічні, рідкісні або ж звичайні портрети авторів. Наприклад, у колекції «Червоний Ренесанс» можна побачити Євгена Плужника, Григорія Косинку та інших. Лесь Дібрівний,додає трошки більше про кількісні здобутки колекції.
«Зараз в нас в грі 2 колекції - класика - 60 картин, на яких зображені найвідоміші автори минулого, та "Червоний ренесанс" - колекція 15 картин письменників Розстріляного Відродження».
А ще співавтор гри Arcane Words Дібрівний, зазначає, що незабаром планується випуск міні колеції до дня народження Хобіта з 6 картинами.
«І це тільки початок. В планах випускати колекцію з 60 картин раз на півроку та випускати маленькі тематичні колекції з 15 або 6 картин до міжнародних свят, подій в літературі, днів народження письменників чи їхніх творів. Варіантів того, що ми хочемо додати в наші колекції дуже багато, але в нас є одне доволі суттєве обмеження - авторські права. Насправді, в нашій першій колекції повинно було бути близько 15 сучасних письменників, як от наприклад Кінг, Мартін чи Жадан. Але використання їхніх образів, захищене авторським правом, тому ми писали кожному з них листа з запитом на отримання дозволу на це. З усіх кому ми написали, лише представники Урсули ле Гуїн та Еріка Марії Ремарк дали нам дозвіл. Решта або відмовили, або взагалі не відповіли. Але думаю, в майбутньому, коли Arcane Words набере популярності, ця картина трошки зміниться»
Зрозумілий функціонал гри дозволяє виходити на певний рівень досягнень та навіть пропонувати власні слова для вгадування. Їх вичитують та додають до репозитарію. СEO команди FFS GAMES, Лесь Дібрівний, каже, що за перші 2 тижні, коли вони дозволили користувачам пропонувати власні слова - отримали близько 800 відгуків.
«Це одночасно як спосіб залучити наших користувачів до того щоб зробити, нашу апку кращою і вирішити одну з наших основних проблем - словники. Всі слова та описи, додаються в гру в ручному режимі і не дивлячись на те що ми використовуємо купу онлайн словників, багато навіть найпростіших слів тікають від наших розробників і найбільш цю проблему помітно з українською. Для порівняння на 45 рівнів англійської наш словник складається з приблизно 3600 слів з описами, для 36 рівнів іспанської (яка буде додана в гру в найближчий час) ми маємо 1800 слів, а для 45 рівнів Української - 4500 слів і все рівно користувачі знаходять слова які ми пропустили. Зараз ми активно працюємо над нашими словниками та шукаємо шляхи вирішити проблему складності нашої гри, адже багато слів в ній знають лише справжні поліглоти».
Якщо ж у вас виникає проблема із складенням-розшифровкою слова, то можна скористуватися підказками. Вони наштовхують певним чином і мотивують відгадувати більше.

Можна помітити, що однією із тенденцій, що існує в цифровому просторі є відкритість авторів і постійна комунікація із гравцями. Тож розробники Arcane Words також працюють над цим. Наприклад, активно ведуть соціальні мережі.
«Що ж до користувачів, то ми стараємось доволі активно співпрацювати з активною частиною нашого комʼюніті, будь то через соц мережі, відгуки на платформах скачування додатків. Такий підхід дозволяє нам краще зрозуміти нашого кінцевого користувача та робити гру максимально якісною».
У майбутньому Arcane Words планує стати невеличким хабом про літературу. Щодо якісних змін в інтернет-просторі за декілька років, Лесь Дібрівний відзначає наступне:
«В останні десять років, український цифровий простір зробив неймовірний ривок і зараз виходить величезна кількість якісного україномовного контенту, в усіх сферах включаючи літературу».
Опираючись на літературну тематику гри Arcane Words, Лесь Дібрівний вказує, що наша спадщина - це те, що лежить в основі української нації, оскільки віддзеркалює її історію, прагнення, побут, цінності і ще багато з того, що робить нас українцями.
«Також наша літературна спадщина, це ще одне нагадування того, хто наш справжній ворог і що війна з росією триває не з 2022 чи 2014 а, як мінімум з часів козацтва. Нагадування того, яку ціну нашим предкам довелось заплатити, щоб ми могли читати і писати книги українською. І наше з вами завдання, берегти цю спадщину і розвивати її».
А заразом розвиватися і самим, цікавитися майбутнім і минулим країни. Нехай навіть через гру в телефоні.
Гра активізує наші пізнавальні можливості, по-своєму виховує та здатна впливати на спостережливість, кмітливість. Від гри про слова та людей літератури, пропоную перейти до гри-детективу під назвою «Рекало». Функціонує вона у месенджері Телеграм та спрямована на вивчення української культури й історії. В неї можуть грати усі: як дорослі, так і діти. А особливо вона цінною буде для школярів та вчителів. Уроки літератури та мови тепер стануть набагато яскравішими і сповненими не сухим фактажем та правилами. Гру «Рекало» розробив Сергій Голишев разом із командою, використовуючи при цьому технології штучного інтелекту. Каже, що ідейним джерелом натхнення стали саме вчителі, які вміли робити свої предмети дійсно захоплюючими.

«СУМНО нам, дорослим, коли діти не сприймають предмет, лише тому, що їх недостатньо зацікавили. НУДНО їм, школярам, вони звикли до коротких форматів, ігор на телефоні та чатів. ВАЖКО всім, ОСОБЛИВО вчителям, складно утримувати увагу, коли діти звикли до інтерактиву. Є БАГАТО музеїв, архівів, колекцій. І все ще МАЛО ігор, інтерактиву, веселощів на уроках. НУ-ДНО, як каже моя дитина. То СВІТЛО Є ЧИ НЕМА? Спадщина ЖИВА чи НІ? Тож вирішив створити інструмент, який допоможе вчителям зробити уроки цікавішими, а учням — дізнатися більше про українську спадщину через гру. Так і народилось РЕКАЛО - це чат бот з штучним інтелектом для ігор про Україну. У ньому можна відгадувати українські історичні постаті, героїв укрліт та казок, народні пісні, мультики чи українські фільми. Можна грати на уроках або змагатися з друзями».
Сергій Голишев каже, що основною причиною реалізації гри на просторах Телеграму стала необхідність швидко запустити гри та відносно велика популярність цього додатку серед населення.
«Також, за статистикою багато українців, зокрема підлітків, є у телеграмі. Але це був перший крок, проєкт постійно розширюється, і вже плануємо запуск на інших платформах, зокрема на окремому сайті, в Discord, Viber та інших месенджерах».
Сфера застосувань подібних ігрових ініціатив набагато більша та глибинна, ніж можна собі уявити. Сергій Голишев пропонує такі варіанти:
«І вчителі на уроках, і ігри прямо у музеях . А як щодо пограти просто у Сільпо чи Будинку Іграшок та отримати знижку чи приз тому, хто знає більше про Україну?! Як це працює? Музеї додають експонати - отримають ігри про них. Діляться у соцмережах. QR-коди - щоб пограти в музеї. Призи гравцям. Адаптують ігри під виставки. Вчителі проводять ігри на уроках - і підвищують залученість учнів.
Грають у класі, дають як домашку, тренажер до тестів. Додають свої завдання та адаптують під інтереси учнів. Ігри, змагання і загадки завжди привертали увагу, і вони зараз - частина навчання. Я англійську вивчав, граючи в ігри. Чат — це природно для школярів, бо вони усі в месенджерах. Оскільки вони звикли до короткого формату, гра подає інформацію дозовано. Вона доступна завжди і всюди – можна грати не лише на уроці, а й вдома, з друзями чи родиною.
Гра розвиває критичне мислення, вимагає ставити правильні питання і відкриває нові теми, які діти можуть пропустити під час уроків. Легко адаптувати контент під різні вікові групи чи тематики, додавати нові музеї, експонати вчителів та їхні колекції».
Чат-бот або ж гра-детектив «Рекало» стане цікавою для дорослої аудиторії також. Бо це один із шансів самовдосконалитися, ступити на крок до пізнання культурно-історичної спадщини, найти орієнтири ідентичності. При цьому для «Рекало» інформація добиралася детально і структуровано. Співззасновник гри Сергій Голишев пояснює:
«Насправді спиралися на профільні списки, опитування та матеріали про видатних українців з інтернету, а також залучали вчителів.
Зараз є кілька основних колекцій, скажімо:
- 50 персоналій НМТ з історії України
- "незалежність" - про людей, причетних до здобуття Незалежності України, створена вчителем історії
- "фільми" - топ 100 українських фільмів за версією Довженко-Центру, де опитували кіноекспертів.
- "мультики" - мультфільми українських кіностудій
- "укрліт", "пісні", "казки", "наука" - ці колекції ще будемо розширювати разом з вчителями та науковцями.
Одна з ключових функцій проекту - можливість легко створити ВАШУ колекцію самостійно. Якщо ви вчитель і вивчаєте зараз кілька специфічних постатей або літературних творів - ви можете створити свою колекцію і дати дітям грати у неї прямо на уроці. Якщо є проектор - показувати ТОП гравців у реальному часі, та питання, які школярі задають. Можна нагородити найкращого гравця чи обговорити найцікавіші питання. Можна задати вашу колекцію як домашку, а на наступний урок дивитися питання учнів та ТОП. Або підготовку до тесту. Також учні можуть зробити челендж своїм друзям, загадати кілька улюблених або неулюблених постатей - і скинути друзям відгадувати».
Сергій Голишев підкреслює, що історія і культура завжди були потужними інструментами.
«Вони формують нашу ідентичність, і тому їх наполегливо намагаються знищити: історію переписують, а музейні експонати викрадають. Саме тому важливо їх вивчати. Школа та вчителі відіграють значну роль у цьому процесі. Однак у сучасному світі потрібно конкурувати за інтерес дітей з YouTube, TikTok та іграми. Тому важливо створювати нові формати, які будуть не лише корисними, а й цікавими для молоді. Мене дуже тішать подібні проєкти, як-от YouTube-канали чи лекторії для дітей.. Але на мою думку, треба більше, зокрема інтерактивних штук, де можна пограти самому чи з друзями, зробити змагання».
У майбутньому «Рекало» матиме більше командних режимів, що цінує сучасний споживач. Йому важливо перебирати на себе різноманітні ролі, чітко орієнтуватися в інформаційних потоках.
«Наприклад, режим фейків чи шпигуна, де потрібно розпізнати фейкові відповіді чи гравця, який не є тим, за кого себе видає.
Ми плануємо й надалі розвивати "Рекало", додавати нові матеріали про культурну спадщину та історію, співпрацювати з музеями та інтегрувати їхні експонати. Додавати нові механіки та способи гри, та плануємо створити більше подібних додатків, зокрема щодо української поезії.
Шукаємо експертів для співпраці — якщо ви вчитель, дослідник, знавець української культури чи історії, або науковець у музеї, пишіть нам!
Також шукаємо партнерів: медіа, школи, музеї та бренди. Тож ГРАЙТЕ у РЕКАЛО, діліться з друзями та у соцмережах. Про партнерства - пишіть. Культурна спадщина повинна жити не лише в архівах, а у серцях і ТЕЛЕФОНАХ!»
Отже, можна припустити, що ігри та мобільні додатки стали елементом інтелектуального дозвілля та гарним інструментом у швидкому засвоєнні інформації будь-де і будь-коли. А під час повномасштабного вторгнення ще й актуалізували питання нашої освіченості, наштовхнули детальніше осмислювати та вивчати українську культуру та літературу.
Замість аудіокниг: кого послухати в буктоці
Tik-Tok здатен об'єднувати дууже різних за характером і стилем життя людей та просувати абсурдний, розважальний, просвітницький, творчий контент. Користь від цієї соціальної мережі, як не крути, є. BookTok. Мабуть, хоч раз та потрапляло вам у стрічку відео такого штибу. Сотні книголюбів постять свої рецензії та загальні огляди на книги, спілкуються...
Росіяни продовжують всіляко тероризувати та знищувати цивільне населення, нашу культуру. Та пропри це на сьогодні з'являються різноманітні способи та засоби протидії ворогові: певні ініціативи звертаються до міжнародної спільноти, деякі увіковічнюють та архівують воєнні злочини, інші ж не дають забути про героїв-воїнів.